Over Spaarnelanden
De gemeente Haarlem zet in op betere afvalscheiding. Door afval goed te scheiden, kunnen we grondstoffen hergebruiken. Afval wordt dan een grondstof voor een nieuw product. De hoeveelheid restafval in Haarlem is nu 213 kg per inwoner per jaar. De gemeente Haarlem wil deze hoeveelheid drastisch verminderen. Er komen meer containers voor verschillende afvalsoorten op straat en aan huis, zodat inwoners grondstoffen gescheiden kunnen inleveren en de hoeveelheid restafval verminderd. Want, elke kilo telt.
Resultaat
Afval scheiden is na 3 jaar campagne voeren algemeen bekend bij de Haarlemmers. De volgende stap is dat zij het ook met (meer) plezier gaan doen. Dus van ‘moeten’ naar ‘willen’. Om iemand gemotiveerd te krijgen in afval scheiden richt de campagne ‘Elke Kilo telt!’ zich op het verhogen van de intrinsieke waarden. Het ervaren van plezier of voldoening in afval scheiden, het zelf geïnteresseerd raken in afval scheiden.
De vraag die wij stellen ‘Telt jouw afval al mee?’ geeft de burger het idee dat zij invloed heeft op het proces en de vrijheid heeft afval te scheiden naar eigen inzicht. Verbondenheid spreekt uit het feit dat burgers erbij horen in de boodschap ‘Wij Haarlemmers scheiden ons afval’.
Op reclameborden, in advertenties en online zullen de opvallende en kleurrijke campagnebeelden en
campagneboodschappen de komende tijd te zien zijn.
DE VOORJAARSCAMPAGNE ‘ELKE KILO TELT!’ GAAT OM INFORMEREN EN ACTIVEREN
Informeren: aansprekende campagne-uitingen die tot de verbeelding spreken via een vraag.
Activeren: inspirerende acties die Haarlemmers zullen motiveren tot actie, gericht op de zintuigen.
- Neus: In Geuren en Kleuren;
- Oren: De Geluiden van Afval;
- Ogen: De Beelden van Afval.
IN GEUREN EN KLEUREN – RAAD JIJ DE GEUR VAN AFVAL?
Diverse acties gericht op het prikkelen van zintuigen is een belangrijk onderdeel van de campagne ‘Elke Kilo Telt’. Met als start: de geuren en kleuren actie! Herken jij de ‘afvalgeur’ van koffie, de krant of van bier…?
Op het 2-daags evenement speciaal rond Vaderdag, werden mensen in de Haarlemse binnenstad uitgenodigd via Facebook events en advertenties om hun reukzin te testen. Speciaal voor Vaderdag is er een luxe parfumhoutje ontwikkelt die je in je auto kan ophangen of plaatsen.
DE GELUIDEN VAN AFVAL – RAAD JIJ HET GELUID?
Na het succes van de geuren en kleuren van afval is de volgende activatie gericht op de geluiden van afval. Hoe scherp zijn jouw oren? Weet jij bijvoorbeeld hoe het klinkt als je een flesje opendraait of herken je het geluid van een papierversnipperaar? Dan dagen wij je de komende 3 weken uit!
We hebben verschillende geluiden opgenomen die allemaal iets met afval te maken hebben. Het is aan jou om te vertellen wat je hoort. Laat je gegevens achter en maak kans op een van de drie supersize versies van het Haarlems Huisparfum.
DE BEELDEN VAN AFVAL – RAAD JIJ DE BEELDEN VAN AFVAL?
De laatste activatie duurt 3 weken en is gericht op de beelden van afval. Hoe scherp zijn jouw ogen? Herken jij in de blowups welke product wij zoeken én weet jij bij welke afvalstroom deze hoort? Dan dagen wij je uit!
We hebben verschillende beelden uitvergroot die allemaal iets met afval te maken hebben. Het is aan jou om te vertellen wat je ziet en in welke bak het thuishoort. Ook nu maak je weer kans op het Haarlems Huisparfum.
Opdrachtgever: Spaarnelanden
Bureau: Bureau Blanco
Design: Stefan Hensing
Jaar: 2020-2022