Voldoen aan wetgeving met de onboarding journey voor zakelijke klanten van ICS Cards

De grootste uitdaging voor mij als lead UX designer in dit project was om het team (±50 man) te overtuigen dat een ux designer niet alleen maar mooie plaatjes maakt, maar oplossingen bedenkt, schetst en valideert met en voor de gebruikers.

Het project was al 2 maanden aan de gang voordat ik aan de slag ging. In deze 2 maanden is er vooral gekeken naar techniek en architectuur. Zo stond vast dat o.a. MDM, Mulesoft, Appian, Microsoft Dynamics en Mendix met elkaar moesten communiceren, waarbij Mendix verantwoordelijk werd voor de customer facing applicatie.

Mijn opdracht was om enerzijds de ‘onboarding’ zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, rekening houdend met de veiligheid van en voor de gebruikers én rekening houdend met wetgeving, denk aan WWFT. Het gehele onboarding proces moest online plaatsvinden, dus zo min mogelijk – tot geen papierwerk. Er was onderzoek naar gebruikers en gebruikersbehoeften was gedaan door een extern bureau. Deze informatie diende als input. Een groot deel van mijn tijd heb ik besteed aan het inzichtelijk maken van de onboarding journeys van concurrentie en deze te delen met het team.

High-level-onboarding-journey-stefan-hensing

Low code product ux design voor ICS Cards

Mendix heeft zijn eigen design system language. Voor het maken van de designs voor ICS Cards is het design system van Mendix nagebouwd in Sketch door 2 junior ux/ui designers. Hierdoor werd het mogelijk om direct met de Mendix componenten in de style van ICS Cards de onboarding journey vorm te geven. Dit had als voordeel dat het design gebruik maakte van de componenten welke beschikbaar zijn binnen Mendix en zo voorkomen werd dat er nieuwe componenten zouden moeten worden ontwikkeld. Daarnaast zorgde het voor een sneller design proces en was het voor development duidelijk welke componenten er nodig waren en hoe het gestyled moest worden.

mendix Atlas UI Design System

In een workshop met de verschillende teams werd de onboarding journey in design doorgenomen. Zo had ieder team een goed beeld welke koppelingen er zouden moeten komen op welk moment. Wanneer werd er een api aangesproken en wanneer moest er een call gemaakt worden naar een middleware, zoals MDM, Appian, Mulesoft, CRM en Keycloak.

Secure by design

Hieronder zijn enkele schermen te zien van de onboarding journey waarin eenvoud en gemak centraal staan. Het idee was om de onboarding te starten vanuit de app op je phone. Met gebruikmakend van de Company info Api en de Onfido Api werd veel data al opgehaald en geverifieerd en werd de journey gebruiksvriendelijk, veilig en snel.

Stap 1: Business information

ics-cards-onboarding-journey-business-information-stefan-hensing







Stap 2: Operational information

ics-cards-onboarding-journey-operational-information-stefan-hensing

Stap 3: Business owner details

ics-cards-onboarding-journey-business-owner-information-stefan-hensing

Stap 4: Personal Identification

ics-cards-onboarding-journey-personal-id-stefan-hensing

Stap 5: Finish

ics-cards-onboarding-journey-finish-stefan-hensing

 

Self service portal

Het andere deel van mijn opdracht was om de self service portal voor nieuwe en bestaande klanten opnieuw te definiëren. Hieronder zie je een foto van de workshop waarin op hoofdlijnen de onderdelen van de portal werden geschetst.

Over ICS Cards

International Card Services is betaaldienstverlener en marktleider in het uitgeven van creditcards in Nederland. Zij verzorgen al ruim 30 jaar de uitgifte, promotie, administratie en transactieverwerking van creditcards van Visa en Mastercard. ICS Cards staat voor  betrouwbaarheid, veiligheid en betaalgemak. Zij ‘ontzorgen’ haar klanten als het om betaaloplossingen gaat.

Opdrachtgever: ICS Cards
Bureau: Sogeti
Lead UX en UI Design: Stefan Hensing, in samenwerking met 2 junior ux/ui designers
Jaar: 2019