De grootste uitdaging voor mij als lead UX-designer in dit project was om het team (±50 man) te overtuigen dat een UX-designer niet alleen mooie plaatjes maakt, maar juist oplossingen bedenkt, schetst en valideert, samen met en voor de gebruikers en de business.
Het project was al twee maanden aan de gang voordat ik startte. In deze periode lag de focus vooral op techniek en architectuur. Zo stond vast dat onder andere MDM, Mulesoft, Appian, Microsoft Dynamics en Mendix met elkaar moesten communiceren, waarbij Mendix verantwoordelijk werd voor de customer-facing applicatie.
Mijn opdracht bestond enerzijds uit het zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken van de onboarding, met oog voor de veiligheid van en voor de gebruikers, én rekening houdend met de wetgeving, zoals de WWFT. Het volledige onboardingproces moest online plaatsvinden, met zo min mogelijk – of zelfs geen – papierwerk.
Er was voorafgaand een gebruikersonderzoek uitgevoerd door een extern bureau, en deze informatie diende als input. Een groot deel van mijn tijd besteedde ik aan het inzichtelijk maken van de onboarding journeys van concurrenten en het delen hiervan met het team.
Low-code product ux-design voor ICS Cards
Mendix heeft zijn eigen design system language. Voor het ontwerpen van de UX/UI voor ICS Cards is het Mendix-designsysteem in Sketch nagebouwd door twee junior UX/UI-designers. Hierdoor kon de onboarding journey direct worden vormgegeven met Mendix-componenten in de stijl van ICS Cards.
Dit bood meerdere voordelen:
✅ Efficiëntie – Het design maakte gebruik van bestaande Mendix-componenten, waardoor het ontwikkelen van nieuwe componenten werd voorkomen.
✅ Sneller designproces – De componenten waren direct beschikbaar en herbruikbaar.
✅ Duidelijkheid voor development – Het was van tevoren helder welke componenten nodig waren en hoe deze gestyled moesten worden.
Workshop: onboarding journey afstemmen
Tijdens een workshop met de verschillende teams werd de onboarding journey in design doorgenomen. Hierdoor kreeg elk team een goed beeld van welke koppelingen op welk moment nodig waren.
- Wanneer wordt een API aangesproken?
- Wanneer moet een call worden gemaakt naar middleware zoals MDM, Appian, Mulesoft, CRM en Keycloak?
Secure by design
Hieronder zijn enkele schermen te zien van de onboarding journey, waarin eenvoud en gemak centraal staan. Het idee was om de onboarding te starten via de app op je telefoon.
Door gebruik te maken van de Company Info API en de Onfido API werd veel data al opgehaald en geverifieerd, waardoor het proces gebruiksvriendelijk, veilig en snel werd.
Stap 1: Business information
Stap 2: Operational information
Stap 3: Business owner details
Stap 4: Personal Identification
Stap 5: Finish
Self-service portal
Het andere deel van mijn opdracht was om de self service portal voor nieuwe en bestaande klanten opnieuw te definiëren. Hieronder zie je een foto van de workshop waarin op hoofdlijnen de onderdelen van de portal werden geschetst.
Over ICS Cards
International Card Services is betaaldienstverlener en marktleider in het uitgeven van creditcards in Nederland. Zij verzorgen al ruim 30 jaar de uitgifte, promotie, administratie en transactieverwerking van creditcards van Visa en Mastercard. ICS Cards staat voor betrouwbaarheid, veiligheid en betaalgemak. Zij ‘ontzorgen’ haar klanten als het om betaaloplossingen gaat.
Opdrachtgever: ICS Cards
Werkgever: Sogeti
Lead UX en UI Design: Stefan Hensing, in samenwerking met 2 junior ux/ui designers
Jaar: 2019