Optimalisatiewinst van 9 minuten per digitale claim

Een juridisch dienstverlener werkt aan de ontwikkeling van een nieuw digitaal claimproces. Binnen dit proces wordt een belangrijk nieuw onderdeel geïntroduceerd in het applicatielandschap: een proces- en integratielaag die over bestaande applicaties heen ligt. De dienstverlener heeft gevraagd om een proof of concept (PoC) uit te werken. De PoC is gebaseerd op het Microsoft Power Apps-platform en bestaat uit twee sprints van twee weken.

 

Designproces

Wat was het doel?

Het doel was om een PoC te ontwikkelen en zo de juridische dienstverlener te overtuigen van de kracht van Power Apps, ondersteund door UX- en development-disciplines binnen een Agile/Scrum-aanpak. Power Apps zou in principe drie van de vier applicaties die door werknemers worden gebruikt, moeten vervangen.

Wat was het resultaat?

Binnen 3,5 week is er een volledig nieuwe oplossing opgezet, dankzij een nauwe samenwerking met de business en de gebruikers. Hiervoor is de Double Diamond-strategie toegepast, waardoor de twee sprints efficiënt en gestructureerd zijn ingericht.

  • In sprint 1 lag de focus op het definiëren van het probleem en het identificeren van kansen.
  • In sprint 2 stond het ontwikkelen en opleveren van de juiste oplossing centraal.

De oplossing bestond uit twee tracks:

  1. Een design-track: een toekomstgerichte, maar technisch haalbare visie, ondersteund door onder andere een clickable prototype.
  2. Een technische track: een demonstratie dat Power Apps effectief kan worden ingezet als proces- en integratielaag over bestaande applicaties heen.

De uiteindelijke oplossing heb ik gepresenteerd aan de board.

Tags

  • PowerApps en Microsoft Power Automate (Het platform waar het design in uitgewerkt wordt)
  • User testing (Regelmatig feedback opgehaald door middel van user tests)
  • Webapplicatie (PowerApps is een webapplicatie)
  • Pressure-cooker (Er stond veel druk op de PoC en er moest veel gedaan worden)
  • Schaalbaarheid (Het PoC is erg schaalbaar, ondanks de afgebakende scope kwamen wij met een hele hoop extra ideeën en optimalisaties)

Opdrachtgever: ARAG
Werkgever: Sogeti
UX en UI Design: Stefan Hensing (Lead UX) en Thomas Anten (UX)