UX Metrics en UX Scorecards voor Usability Testing in product development

Metrics zijn kwantitatieve gegevens die je verzamelt en analyseert en op basis daarvan hopelijk betere ontwerpbeslissingen neemt. Deze gegevens vertellen ons wat er gebeurt, maar niet waarom het gebeurt. Het is dus essentieel om kwalitatieve studies uit te voeren zoals gebruikersinterviews en contextuele onderzoeken om te begrijpen waarom iets gebeurt.

Waarom zou je UX metrics gebruiken?

  • Vergelijk de usability van een product of functie(s) op verschillende momenten
  • Om de ernst van een usability probleem te kwantificeren
  • Communiceer effectiever met de stakeholders
    Je moet dus gewoon Metrics gebruiken als je Usability Testing doet.

UX Metrics kwantificeert je usability testing

No more boring Usability Testing Reports

Bij zowel het inzichtelijk maken van huidige builder journeys, als bij het testen van potentiële design oplossingen voor het optimaliseren van de journey of nieuw te ontwikkelen journeys vinden regelmatig Usability Testen plaats. Usability Testing vindt face-2-face plaats, of op afstand met behulp van Lookback. Lookback is de beste manier om gebruikersinterviews af te nemen, waarbij elk detail en elke nuance van elk gesprek wordt vastgelegd. Met transcripties, highlight reels en meer. Na het afnemen van de testen werden deze gedocumenteerd in Confluence. De documentatie was vaak een verslag van de test, waarin niet duidelijk de inzichten uitgelicht waren en er was ook geen data aan gekoppeld.

Gebruik van Google HEART framework

Voor het opzetten van de UX metrics bij Betty Blocks heb ik gebruik gemaakt van de Google HEART framework. HEART staat voor Happiness, Engagement, Adoption, Retention en Task success. Het is een set van User Centered Metrics die je kan gebruiken om de kwaliteit van de gebruikerservaring te evalueren, en teams te helpen het effect van UX-veranderingen te meten.

Ik heb gekozen voor een combinatie van deze metrics passend bij de Use Case en bij het ontwerp wat er getest moest worden. Dit is een combinatie van Behavioural metrics en Attitudinal metrics.

Behavioural metrics
Gedragsgegevens vertellen ons wat gebruikers doen, hoe ze omgaan met het No-code platform en welke problemen ze ondervinden. De meeste behavioural metrics zijn relevant voor usability (gebruiksgemak). Deze kunnen worden verzameld tijdens UX lab usability tests of met behulp van analytics tools (zoals Mixed Panel, Analytics of Hotjar).

Attitudinal metrics
Attitudinal metrics vertellen ons hoe gebruikers het No-code platform ervaren.

UX scorecards geven direct inzicht in ervaring

Direct inzicht in een ervaring met UX Scorecards

De UX Metrics maken direct inzichtelijk op de voorzijde van de UX Scorecards hoe een bepaalde ervaring voor een Use Case scoort. Op pagina 2 staan screenshots uit de Usability Testing, zo kan je direct de context zien. Op welke schermen in de journey gaat het fout. Pagina 3 toont beknopt het verslag van de test en een conclusie. Hier en daar versterkt een quote van de respondent het verhaal. Pagina 4 toont de hypothesen, oftewel wat verwachten wij als resultaat voor een mogelijke oplossing voor een usability probleem. Dit is het startpunt van je ideation fase waarin je oplossingen gaat schetsen, die je vervolgens weer kunt testen.

Wat is het doel van de UX Scorecards?

  • Om de usability van een ervaring in het product vast te stellen en te scoren.
  • Om inzicht te krijgen in hoe een gebruiker met het product omgaat en om snel mogelijkheden tot verbetering te signaleren.

UX scorecards met samenvatting test en hypothesen

UX scorecards met samenvatting test en hypothesen

UX scorecards voor inzicht in OKR

Jaar: 2022
Bedrijf: Betty Blocks