UX Strategie voor de zakelijk markt van Veliche Gourmet Chocolate

Over Veliche Gourmet

Een B2B e-commerce platform voor chefs, patissiers en chocolatiers. Cargill lanceert Veliche Gourmet op de B2B-markt via een webshop. Disruptief in hun branche. Gelanceerd in Nederland en voorbereid op toekomstige uitrol naar het buitenland. Een van de belangrijkste redenen is om direct te leren van het gedrag van eindgebruikers (online winkelen) dat het bedrijf als geheel ten goede zou kunnen komen. De scope voor nu is het nieuw te lanceren Gourmet Chocolate merk Veliche.

Werkwijze

Ieder project/product/platform/dienst begint met vragen stellen… Zit de doelgroep op een B2B-platform te wachten om hun chocolade te bestellen? Wat doen de concurrenten op dit gebied? Wat zouden de handelspartners van dit platform vinden? Zijn de partners te integreren in het platform? Wat wordt het business model? Hoe zetten we het platform in de markt? Hoe krijgen we de chocolade bij de gebruiker? Hoe kunnen we voorbereiden op groei en expansie? Past het binnen ons huidige IT omgeving? Welke rollen zijn er allemaal nodig? en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Door een serie aan gebruikers interviews met de huidige zakelijke klanten vorm je een beeld van de markt, de werkwijze, de producten en het vinden van de juiste product fit. Welke behoeften zijn er en hoe kan Veliche Gourmet hierop anticiperen en acteren?

Gevolgd door 2 workshops met stakeholders van het merk om alle ins & outs te horen over het merk, de doelgroep en de chocolade markt. Met behulp van het Value Proposition Canvas is gekeken naar de pains, gains, wants, benefits, features en experience. Daarnaast is gekeken naar online marketing en de branding van het merk.

Facts

  • 2,9% Conversie
  • 600% Toename in traffic
  • 10% afname operationele kosten
  • In 12 weken gelanceerd

Opdrachtgever: Cargill
Bureau: Conclusion Digital
UX strategie: Stefan Hensing